Město Radnice
RadniceOficiální stránky města

V neděli 21. dubna bude infocentrum Radnice z provozních důvodů zavřené. 

Jak si sjednat svatbu v koronavirové době?

Jak si sjednat svatbu v koronavirové době?

Od pondělí 20. dubna 2020 budou povoleny svatby do 10 lidí za dodržení přísných hygienických podmínek.

Dne 14.4.2020 vláda zveřejnila harmonogram uvolňování opatření ve školách, školských zařízeních, podnikatelských a dalších činností. Z tohoto harmonogramu plyne, že s účinností od 20. dubna 2020 bude možno konat svatební obřady do 10 osob.

MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ

Ministerstvo zdravotnictví:

5. Zákaz volného pohybu osob podle bodu 1 se nevztahuje na účast na sňatečném obřadu, a to pro snoubence, jejich dva svědky, osobu jednající za orgán veřejné moci, anebo osobu, jednající za orgán oprávněné církve, matrikáře a nejvýše čtyři další osoby, včetně cesty na sňatečný obřad; snoubenci v průběhu sňatečného obřadu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének. Účastníci sňatečného obřadu dodržují odstupy nejméně 2 metry od jiných osob
s výjimkou členů domácnosti a snoubenců. Po skončení sňatečného obřadu je provedena dezinfekce všech použitých pomůcek. Věta první až třetí se obdobně použijí v případě prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství.

6. Toto mimořádné opatření se vydává s účinností od 20. dubna 2020 od 0:00 hod.

DOPORUČENÍ PRO MATRIČNÍ ÚŘADY K REALIZACI OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ Č.J. MZDR 16195/2020-1/MIN/KAN ÚČINNÉHO OD 20. DUBNA 2020 

 

I. PRŮBĚH OBŘADU A PODMÍNKY KONÁNÍ OBŘADU

Matriční úřady by při provádění sňatečných obřadů měly od 20. dubna 2020 postupovat následovně:

  1. Osoby účastnící se sňatečného obřadu
    Účast na svatbě umožnit pouze osobám uvedeným v mimořádném opatření Ministerstva zdravotnictví, tj. oddávajícímu, matrikáři, snoubencům, svědkům, dále pak maximálně dalším 4 osobám. Do tohoto počtu 4 osob se započítává i tlumočník účastnící se obřadu v zákonem stanovených případech. Sňatečného obřadu se nemohou účastnit jiné osoby ze strany orgánu veřejné moci než oddávající a matrikář (tedy např. různé asistentky zajišťující organizaci obřadu, hudebník zajišťovaný obcí atp.).
     
  2. Ověřování totožnosti
    Při ověřování totožnosti snoubenců, svědků a případně tlumočníka postupovat tak, že nejprve přistoupí k matrikáři jednotlivě snoubenci, předají mu doklad totožnosti a neprodleně od něj odstoupí do vzdálenosti 2 m. Matrikář snoubence postupně ztotožní a vrátí jim doklady totožnosti. Poté k matrikáři přistoupí jednotlivě svědci, vždy předají doklad totožnosti, odstoupí na vzdálenost 2 m, na pokyn matrikáře si na několik vteřin odkryjí obličej a po ztotožnění jej opět zakryjí. Stejně bude postupováno v případě účasti tlumočníka.
     
  3. Hygienická opatření
    Osoby účastnící se sňatečného obřadu jsou (s výjimkou snoubenců během konání obřadu) povinny nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének. S ohledem na mimořádné opatření snoubenci při obřadu zakrytý nos a ústa mít nemusí.

    Účastníci sňatečného obřadu dodržují odstupy nejméně 2 metry od jiných osob s výjimkou členů domácnosti a snoubenců.

    Obecní úřad musí zajistit další potřebná hygienická opatření v souvislosti s konáním sňatečného obřadu. Mezi tato opatření patří zejména zabezpečení dostatečného množství psacích potřeb tak, aby každá z osob, která se v průběhu obřadu podepisuje, měla vlastní pero. Psací potřeby i stůl, na němž docházelo k podpisu potřebných dokumentů, případně další potřeby užité při obřadu, je nutno po každém obřadu vydezinfikovat. Doporučujeme, aby přinejmenším matrikářka měla při obřadu a všech úkonech s ním spojených gumové rukavice, které je nutno po každém obřadu buď vyhodit (jsou-li pouze jednorázové), nebo dezinfikovat. Písemná dokumentace se nedezinfikuje.

    Je nezbytné dodržovat hygienu rukou. Podání ruky ke gratulaci je možné pouze po vzájemné dohodě všech dotčených osob. V případě podání rukou je následně nutno je dezinfikovat.

    podpisu protokolu o uzavření manželství přistupují osoby, které jej podepisují, jednotlivě s dodržením dvoumetrových rozestupů. Je-li to potřebné, ukáže matrikář snoubencům, svědkům, případně tlumočníkovi místo na protokolu, kam je nutno se podepsat a na dobu podpisu odstoupí od podepisující osoby.
     
  4. Místa konání obřadů
    Podle § 11a odst. 3 zákona o matrikách se manželství  uzavírá v místě určeném obcí pro konání slavnostních obřadů. Jelikož ani zákon o matrikách, ani zákon o obcích nestanoví jinak, je příslušným orgánem k určení místa pro uzavírání manželství rada obce podle § 102 odst. 3 zákona o obcích. Pokud by s ohledem na požadavky uvedené v mimořádném opatření nebylo možné uzavírat manželství v nyní určeném místě, může rada obce (a v obcích, v nichž není rada obce volena, starosta) určit jiné vhodné místo.

    Obřady je možno konat jak v místech stanovených pro konání obřadů radou obce, tak na jiných vhodných místech povolených na základě § 12 zákona o matrikách.

    Vnitřní prostory, kde se svatby konají, je vhodné co nejvíce větrat. Povrchy, jichž se osoby zúčastněné při obřadu dotýkaly po každém obřadu vydezinfikovat.

    Má-li matriční úřad možnost konat obřady na důstojném místě pod širým nebem (ideálně ve vlastnictví obce a v bezprostřední blízkosti obecního úřadu), přičemž může zajistit, aby se na tomto prostoru neshromažďovaly jiné osoby než svatebčané (v povoleném počtu), doporučujeme takové místo pro konání obřadů za příznivého počasí využít (zahrnout jej alespoň po dobu epidemiologických opatření mezi místa určená obcí ke konání svatebních obřadů, tj. nechat schválit radu rozšíření míst pro konání svateb). Je-li to možné, je vhodné mít alespoň jeden vnitřní a jeden venkovní prostor pro konání obřadů.

    Byla-li povolena uzavření manželství na jiném vhodném místě podle § 12 zákona o matrikách, lze je na těchto místech uzavřít, vyhovují-li z hygienických hledisek (v obdobném rozsahu, jako jsou výše kladeny na prostory obce) a lze-li zajistit, aby se na tomto místě neshlukoval více než povolený počet osob.
     

II. REGISTROVANÉ PARTNERSTVÍ

Prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství je možno od 20. dubna 2020 činit též, a to za obdobných podmínek, jako je tomu u vstupu do manželství (viz část I.).
 

 III. INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI

  1. Doporučujeme kontaktovat snoubence, kteří mají bezprostředně po 20. dubnu 2020 domluvený s matričním úřadem termín svatby a sdělit jim podmínky konání sňatečného obřadu.
  2. Doporučujeme informace o konání sňatečných obřadů a podmínkách, za nichž je možno je konat, zveřejnit na webových stránkách matričních úřadů a případně i na úředních deskách těchto úřadů.
Datum vložení: 17. 4. 2020 0:00
Datum poslední aktualizace: 14. 8. 2020 10:06
Autor:

Aktuálně

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
1
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
1
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Informační centrum/muzeum

Infocentrum Radnice

Tel. IC Radnice

+420 371 795 228

 

Logo FaceBook

Infocentrum

Radnice

na Facebooku

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Překlad (translations)

Registr smluv

Město Radnice od 1. června 2015 zveřejňuje vybrané smlouvy na svých webových stránkách http://info.mesto-radnice.cz/cs/smlouvy/

Upozornění

Hlášení městského rozhlasu

Všechna hlášení městského rozhlasu si můžete nově přečíst na našich stránkách.

 


Dotazy a podněty

pro Zastupitelstvo města Radnice 

Elektronický kontaktní formulář

Letní scéna Radnice